Bentacera, nu nog dichterbij in Groningen

09 juni 2022

Op 9 juni opende Bentacera haar zevende kantoor. De eerste vestiging van deze veelzijdige noordelijke dienstverlener buiten Friesland. We spreken vandaag met Heleen Heijs-Bakker, die als trotse Groningse er enorm naar uitkijkt om vanuit deze nieuwe vestiging nog meer verbindingen te kunnen leggen.

Heleen is een echte Groningse die het ondernemerschap met de paplepel binnen heeft gekregen en daardoor veel affiniteit heeft met ondernemers in het MKB én oprecht gemotiveerd is hen te helpen hun organisaties optimaal te laten presteren. Die drive komt ook wel ergens vandaan hoor...

Ik ben geboren in Marum en opgegroeid in Tolbert. Mijn vader was bankdirecteur en in die tijd was het gangbaar dat je als ondernemer ook adviseerde over boekhouden, assurantiën en makelaardij. Dit vond allemaal onder één dak plaats. Ook mijn moeder was werkzaam binnen het familiebedrijf. Veelal verzorgde zij de financiële administratie bij klanten. Ikzelf ben hier begonnen aan de bankbalie als financieel adviseur op mijn 18e. Dit jaar alweer 25 jaar geleden!

Daarnaast had dit kantoor ook een reisbalie die ik na 2 jaar binnen de bank te hebben gewerkt bestierde. Ik vond dit geweldig en had de droom meer van de wereld te zien. Hoe mooi Marum en Tolbert ook zijn, de rest van de wereld trok mij. Mijn ouders hebben me indertijd gestimuleerd deze dromen en ambities om te zetten in realiteit. En dus had ik, na de juiste ondernemerspapieren voor de reisbranche af te hebben gerond, op mijn 20e een eigen reisbureau. Dit heb ik 5 jaar met veel plezier mogen doen vanuit Leek en Marum onder de franchise vlag van Thomas Cook. Inmiddels woon ik met veel plezier in Tolbert, samen met mijn man, drie kinderen, twee honden en drie katten.

Heleen Interview Juni

Na het afronden van de HEAO in groningen, ben ik bij het voormalig Groningse ICT bedrijf VCD terecht gekomen. Hier ben ik voornamelijk werkzaam geweest in de zorg, onderwijs en het vastgoed. Ik ging hier samen met diverse organisaties aan de slag met het beschikbaar maken van data om zo waardevolle informatie en inzichten te verkrijgen. Dit was mijn eerste kennismaking met Business Intelligence/Data Analytics.

Vervolgens ben ik wederom voor mijzelf begonnen toen mijn dochter geboren werd. Dit keer in Groningen waar ik een baby- en kinderwinkel heb overgenomen die toen al meer dan 40 jaar in Groningen gevestigd was.

Vanwege privé omstandigheden ben ik toch het bedrijfsleven weer ingestapt en kwam dit keer bij PostNL terecht waar ik, samen met mijn team, verantwoordelijk was voor de informatievoorziening binnen het HR domein. Ik wilde graag het grootbedrijf ontdekken en na vijf mooie jaren, veel te hebben geleerd en het afronden van mijn studie FMA aan Nyenrode, ben ik in Friesland terechtgekomen.

Vlakbij ons nieuwe kantoor in Leeuwarden heb ik enkele jaren voor De Friesland gewerkt. Al met al heb ik dus niet stil gezeten maar mijzelf continu ontwikkeld. Met als rode draad door mijn loopbaan: HR en data. Hier word ik enorm enthousiast van en deel graag mijn kennis hierover.

Rol binnen Bentacera

Momenteel vul ik de rol in van directeur personeel en salaris. Samen met mijn 44 collega’s houden wij ons elke dag bezig met werkgeverszaken. In die rol komen twee aspecten bij elkaar waar iedere organisatie mee te maken heeft; data en HR (mensen). Na mijn studie bedrijfskunde aan Nijenrode was ik ervan overtuigd door deze twee zaken goed te combineren je daadwerkelijk toegevoegde waarde kunt creëren.


Aan de hand van de ‘harde’ zaken (data) kun je veel beter adviseren op het meer ‘zachte’ (mens & organisatie) gedeelte. Als je bijvoorbeeld ziet dat een organisatie te kampen heeft met een hoge mate van kort frequent verzuim, dan kun je met de ondernemer het gesprek aangaan over o.a. de werkdruk, zijn idee waardoor dit komt en kijken hoe je gezamenlijk kunt voorkomen dat dit omslaat in langdurige uitval. Zo zijn er nog enkele indicatoren die duiden dat verzuim een risico vormt voor je bedrijfsvoering. En als je ziet dat een ondernemer een personeelsbestand heeft waaruit op korte termijn een groot percentage uitstroomt op basis van leeftijd, kun je adviseren alvast op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers. In deze situatie kunnen wij helpen met de werving en selectie, maar ook bespreken hoe je deze senior medewerkers samen met de ondernemer gezond kunt laten uitstromen. Door de verbinding te leggen tussen deze harde en zachte componenten kunnen wij ondernemers proactief adviseren.

Breed pallet diensten

Vanuit ons team bieden we de werkgever alles wat hij nodig heeft vanuit 5 teams op het gebied van werkgeverszaken. Denk hierbij aan Pensioen, Arbo & Verzuim, HR(M), Arbeidsrecht en Salaris. Misschien is dit wel het beste uit te leggen aan de hand van onderstaande afbeelding.

Kracht Van P&S

Zoals je ziet bieden we een breed pallet aan diensten. Zo voorzien wij in pensioenadvies, arbodienstverlening, hebben we een salaristeam dat ondersteunt bij de administratie, maar ook helpt om deze optimaal in te richten en hebben we een team van juridisch en loonheffingsspecialisten die bij deze vraagstukken onze klanten bijstaan. We hebben dit intern gestructureerd door vijf teams van specialisten op hun eigen gebied op te zetten. Dit geheel stelt onze personeel & salaris adviseurs in staat vanuit een brede blik alle lijntjes aan elkaar te verbinden die essentieel zijn voor elke werkgever. Of je nu startend bent en je eerste medewerker aanneemt of inmiddels 200 medewerkers aan het werk hebt. Hiervoor hebben we ook een speciale werkgeversscan ontwikkeld die voor al onze klanten beschikbaar is.

Bentacera in Groningen

Bentacera is van oorsprong een Fries bedrijf. En de Fries kan worden gekenmerkt als iemand die nuchter en recht voor zijn raap is. En juist dat is wat de Groninger kan waarderen. Ik weet dat uit ervaring, zowel persoonlijk als professioneel. En naast het feit dat ons bedrijfskarakter goed aansluit op Groningen bieden we vanuit ons brede dienstenpakket een propositie die voor de ondernemer veel gemak biedt. Namelijk alles onder één dak rondom zijn financiële zaken en werkgeverszaken.

De stap naar Groningen is een mooie kans voor de organisaties uit deze regio om hier ook kennis mee te laten maken. Alhoewel we al de nodige klanten in Groningen hebben, is er ruimte nog meer ondernemers te ondersteunen met onze unieke aanpak.

Blijven leren

Wat voor mij essentieel is dat we een cultuur hebben waarbinnen blijven leren centraal staat. Dat we een club neer hebben waar mensen bij willen horen en elke dag met veel plezier werken. Dat team is de basis van waaruit het werk voor onze klanten wordt uitgevoerd. En ik ben ervan overtuigd: blije medewerkers = blije klanten.


Daarnaast ga ik ervanuit dat we nog beter inzichten uit data weten te halen om zo onze ondernemers en hun organisaties nog beter te laten presteren. Dus dat we onze klanten verrassen en hen kansen optimaal laten benutten en risico maximaal beheersen. En dat doordat wij vanuit een breed perspectief naar zijn situatie kijken. En niet slechts vanuit 1 discipline.